Het Situatiekompas is meer dan een set materialen.
Het is een manier van kijken naar redactiesommen: eerst de situatie, dan pas de som.

In trainingen en scholingstrajecten werken we met teams, rekenspecialisten en organisaties aan:

  • situationeel denken

  • rekenrust bij leerlingen

  • sterke rekendidactiek rond redactiesommen

Altijd praktisch, vanuit voorbeelden uit de klas en RT-praktijk.

Wat staat centraal in de trainingen?

In alle trainingen komt steeds hetzelfde terug:

  • Eerst de situatie, dan pas de som

  • Werken met de 11 situatie-zinnen

  • Loskomen van woordjes zoeken

  • Leerlingen leren hardop denken en verwoorden wat er gebeurt

  • Koppelen van situaties aan concrete materialen (spiekkaarten, Domino, ander rekenwerk)

De trainingen zijn geschikt voor:

  • schoolteams (PO)

  • RT’ers en rekenspecialisten

  • intern begeleiders

  • organisaties en begeleidingsdiensten

Mogelijke vormen

Trainingen kunnen onder andere bestaan uit:

● Studiedag of teamtraining

Een dag(deel) waarin we samen:

  • het Situatiekompas verkennen

  • de 11 situaties koppelen aan eigen methodes en materialen

  • lessen en opdrachten analyseren

  • praktische werkvormen uitproberen voor klas, RT en instructietafel

Doel: een gedeelde taal en een gemeenschappelijke kapstok in het team.

 

● Verdiepende sessies / traject

Meerdere bijeenkomsten waarin we:

  • dieper ingaan op leerlingwerk

  • leerlijnen en opbouw bespreken

  • oefenen met het begeleiden van hardop denkende leerlingen

  • kijken naar transfer: hoe neem je het Situatiekompas structureel op in je rekendidactiek?

Geschikt voor rekenspecialisten, IB’ers en RT’ers, of een kerngroep binnen de school.

 

● Incompany training voor organisaties

Voor organisaties (zoals begeleidingsdiensten, besturen, educatieve partners) is het mogelijk om het Situatiekompas op te nemen in:

  • interne scholing

  • coaching-on-the-job

  • trajecten rond rekenbeleid en aanpak van rekenproblemen

In overleg stemmen we de vorm af op:

  • jullie rol (adviserend, begeleidend, uitvoerend)

  • de scholen waarmee jullie werken

  • lopende projecten of speerpunten in het rekenen

Werken met eigen casussen

In alle trainingen is ruimte voor eigen voorbeelden:

  • sommen uit de gebruikte methode

  • leerlingwerk

  • vragen uit RT of verlengde instructie

  • casussen waarbij leerlingen blijven hangen in “woordjes zoeken”

We kijken samen:

  • welke situatie er eigenlijk onder ligt

  • welke taal en materialen helpen

  • hoe je leerlingen anders kunt laten kijken en redeneren

Materialen in de training

Tijdens trainingen werken we met:

  • de 11 situatie-zinnen

  • Spiekkaarten Verhaal → Situatie → Som

  • Domino Verhaal ↔ Situatie

  • (en later) de Poster Situatiekompas

Deelnemers ervaren de materialen als leerling én als professional, zodat ze ze daarna bewust en doelgericht kunnen inzetten.

Voor wie is een training passend?

Een training rond het Situatiekompas is passend als je:

  • merkt dat leerlingen vastlopen op redactiesommen

  • veel wekelijkse herhaling doet, maar weinig duurzame vooruitgang ziet

  • minder strategieblindheid en meer begrip en rust wilt

  • als team een gemeenschappelijke kapstok zoekt voor redactiesommen

  • als organisatie scholen wilt ondersteunen met een helder, praktisch model

Interesse in een training of traject?

Wil je verkennen wat een training rond het Situatiekompas voor jouw school, team of organisatie kan betekenen?

Je kunt denken aan:

  • een eenmalige studiemiddag

  • een traject met meerdere bijeenkomsten

  • een incompany scholing op maat

Neem gerust contact op om samen te kijken wat past.